PENERAPAN KONSEP PENDIDIKAN LUKMANUL HAKIM DALAM KELUARGA

Elfan Fanhas Fatwa Khomaeny(1*),


(1) Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract: Parenting and education for early childhood, in the era of Industrial 4.0 and the era of Society 5.0,  can not be done with conventional and classical approaches, because in this era occurs a rapid industrial revolution (speed), change suddenly, Unfriendly with slowly, and unpredictable, which produces many sophisticated industrial products, and also affects the social change drastically.  This research uses an explanation method based on library research, with the following steps: Identifying, reviewing, studying, analyzing, and syntactic the implementation of the family education concept Based on Q.S. Lukman (31): 12-19. Family education concepts based on Lukmanul Hakim that can be applied are as follows: (1). Introducing the creator (2). Introducing the origin of humans and their own (3). Teaching science as the basis of argumentation, (4). Introducing the law of causality, (5). Training and making habitual to prayer, (6). Training and making habitual to amar ma`ruf nahi munkar, (7). Training the patience, (8). Training to caring for others, (9). Training the children not to be arrogant or humble (10). Training the children live modestly, (11). Training children for good manners or politeness. The methods and models used are adapted to the material to be delivered.

Keywords: Education Concept, Lukmanul Hakim, Family

 

Abstrak: Pengasuhan dan pendidikan anak di era Industri 4.0 dan Era Society 5.0 tidak dapat dilakukan dengan pendekatan konvensional dan klasikal, karena pada era ini terjadi sebuah revolusi industri yang sangat cepat (speed), berubah mendadak (suddent change), tidak bersahabat dengan yang lambat (unfriendly with slowly), masa depan yang susah untuk diprediksi (unpredictable), yang menghasilkan banyak produk hasil industri yang canggih (sophisticated) dan berdampak pula pada perubahan sosial masyarakat yang drastis.  Penelitian ini menggunakan metode eksplanatif didasarkan pada  studi pustaka (library Research), dengan langkah-langkah sebagai berikut : Mengidentifikasi, Mengkaji, Mendalami, Menganalisis dan sintaksis penerapan konsep pendidikan Lukmanul Hakim berdasarkan pada Q.S. Lukman (31):12-19 pada keluarga. Konsep pendidikan Lukmanul Hakim yang dapat diterapkan dalam keluarga, adalah sebagai berikut: (1) Mengenalkan pengetahuan tentang sang pencipta; (2) Mengenalkan pengetahuan tentang diri dan asal usul manusia; (3) Mengajarkan ilmu pengetahuan sebagai landasan argumentasi dalam menjalani kehidupan; (4) Mengenalkan dan mengajarkan kepada anak pengetahuan tentang hukum sebab akibat (hukum kausalitas); (5) Melatih dan membiasakan sholat; (6) Melatih dan membiasakan beramar maruf nahi munkar; (7) Melatih dan membiasakan anak untuk bersabar; (8) Melatih dan membiasakan anak untuk memiliki kepedulian kepada sesama; (9) Melatih  dan membiasakan anak untuk tidak memiliki sifat sombong dan angkuh; (10) Melatih dan membiasakan anak untuk hidup bersahaja; (11) Melatih dan membiasakan anak untuk memiliki sopan santun. Adapun metode dan model yang digunakan disesuaikan dengan materi yang akan disampaikan.

Kata Kunci: Konsep Pendidikan, Lukmanul Hakim, Keluarga


Full Text:

PDF

References


Abdullah Katutu, Abur Hamdi Usman. (2015). Lukman Al-Hakim Messages: A Theoretical Model on How to Teach In Modern Era. Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol 6 No 6 S4 December 2015, ISSN 2039-2117 (online) ISSN 2039-9340 (print). Page. 175-180.

Abi al-Husaini Muslim bin al-Hujaj al-Qasyiri al-Nasaburi (1998). Shahih Muslim. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah.

Baqir Ash Shadr. (1991). Falsafatuna. (penerjemah Muhammad Nur Mufid). Bandung : Mizan

Chandrawaty dan Elfan Fanhas Fatwa Khomaeny (2019). TK Aisyiyah Bustanul Athfal :Dulu, Kini, dan Esok (Refleksi Kiprah Satu Abad TK ABA dalam membangun negeri). Tasikmalaya : Edu Publisher. Available e-book at : https://books.google.co.id/books?id=TKKoDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=TK+aisyiyah&hl=id&sa=X&ved=0ahUKEwj-1aCajaLmAhUBVysKHcj5CUoQ6AEIKDAA#v=onepage&q=TK%20aisyiyah&f=false.

Elfan Fanhas Fatwa Khomaeny, Iyan Sofyan, dan Fajar Nugraha. (2018). Introducing the Law of Causality to The Early Childhood. Proceeding of International Conference On Child-Friendly Education, Universitas Muhammadiyah Surakarta, April 21st-22nd, 2018 ISSN: 2503-5185, p. 454-461. Available at: https://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/10027

Elfan Fanhas Fatwa Khomaeny, Nandhini Hudha Anggarasari. (2017). Introducing The Creator To The Early Childhood. Proceeding The 1st International Conference on Education. Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Tasikmalaya, December 21-22, 2017

Elfan Fanhas Fatwa Khomaeny, Nur Hamzah (2019). Metode-Metode Pembelajaran Pendidikan Karakter Untuk Anak Usia Dini Berdasarkan Q.S. Lukman (31):12-19. Tasikmalaya: Edu Publisher. Available e-book at https://books.google.co.id/books?id=tELADwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=metode+pembelajaran+pendidikan+karakter&hl=id&sa=X&ved=0ahUKEwjVws68jKLmAhUVWX0KHU0cB2AQ6AEILzAB#v=onepage&q=metode%20pembelajaran%20pendidikan%20karakter&f=false

Elfan Fanhas Fatwa Khomaeny. (2017). “The Concept of Family Education According to Q.S Lukman: 13-19”. Proceedings of the ICECRS, Volume 1 No 2 (2017) 1-6 ISSN. 2548-6160 ICIGR 2017, 24-25 November 2017, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Indonesia.Available online: http://ojs.umsida.ac.id/index.php/icecrs Article DOI: https://doi.org/10.21070/picecrs.v1i2.1427.

George S Morrison (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Saat Ini Edisi 13 (penerj Yudi Santoso). Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Jenny S Radesky, Sarah E Domoff. (2019). “Mobile Media and parenting. Pp. 1-6 The International Encyclopedia of Media Literacy. John Wiley & Sons, Inc. DOI: 10.1002/9781118978238.ieml0167.

Kathleen I. Harris. (2014). Embracing Make-Believe Play and Theories of Childhood: Understanding Children’s Spirituality and the Spiritual Essence of a Young Child. International Journal of Integrative Pediatrics and Environmental Medicine, p. 12-21.

Kementrian Agama RI. (2014) Al-Quran, Tajwid, dan Terjamahnya. Solo : Penerbit Abyan.

Klaus Schwab, 2018. Insight Report The Global Competitiveness Report 2018. World Economic Forum. The Report and an interactive data platform are available at www.weforum.org/gcr.

Latifatul Masruroh. (2015). Metode Pendidikan dalam al-Qur`an (Kajian Surat Luqman Ayat 12-19)”. Jurnal Risaalah, Vol . 1 , No. 1, Desember 2015. Hal. 43-52.

Maia Cucchiara. (2013). “Are We Doing Damage?” Choosing an Urban Public School in an Era of Parental Anxiety. Anthropology & Education Quarterly, Vol. 44, Issue 1, pp. 75–93, ISSN 0161-7761, online ISSN 1548-1492. DOI:10.1111/aeq.12004.

Margaret Nelson (2010) Parenting Out of Control: Anxious Parents in Uncertain Times. New York: New YorkUniversity Press.

Peggy Joy Jenkins. (2010). Simple Hands-On Activities: Nurturing Spirituality in Children. (Penerjemah Lina Jusuf). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Puji Asmaul Chusna. (2018). Konsep Dasar Pendidikan Anak Selayang Pandang Lukman al-Hakim. Jurnal al-Makrifat Vol 3, No 1, April 2018. Hal 155-167.

Purwatiningsih, Fachrur Razi Amir, Muhammad Khoiruddin. (2016). Pendidikan Anak dalam Keluarga menurut al-Qur`an Kajian Surah al-Luqman Ayat 13-18. Jurnal Ta’dibi ISSN 2442-4994 Volume 5 Nomor 2, Oktober 2016 Hal 90-97.

Subhan. (2018). Konsep Pendidikan Anak Menurut Al-Qur’an Surat Lukman Ayat 13-19. Jurnal Pendidikan IPS, Vol. 8. No. 1, Januari–Juni 2018 ISSN: 2088-0308. Hal 85-93.




DOI: 10.24235/equalita.v1i2.5630

Article Metrics

Abstract view : 93 times
PDF - 47 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Equalita: Jurnal Studi Gender dan Anak Indexed By:

           

   


EDITORIAL OFFICE:

LP2M Building, IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-489926.

 

Creative Commons License
Equalita: Jurnal Studi Gender dan Anak is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.